1. UVOD
Velik interes za motivaciju pokazuje sve više organizacija koje su svjesne da su ljudi
ključni resurs u ostvarivanju ciljeva
organizacije, a predstavljaju i konkurentsku prednost organizacije. Zapravo, velik
broj istraživanja ističe da su motivirani
i zadovoljni zaposlenici ključni preduvjet za postizanje željenih rezultata (Kovach, 1995; Wiley, 1997; Jambrek, Penić, 2008;
Rutherford et al., 2009; Danish, Usman, 2010; Urošević, Milijić, 2012; Conţiu et al., 2012; Kukanja, 2013; Mafini, Pooe, 2013).
Iako postoje brojna istraživanja iz područja motivacije koja su rezultirala i mnogobrojnim
teorijama motivacije, nema jednoznačno
g odgovora na pitanje što zaposlenike motivira. Ponajprije zato jer se motivacija
najčešće definira kao unutarnji osjećaj ili
poticaj, što je u domeni psiholoških faktora. Takva pojava je onda neopipljiva i teško
mjerljiva te podložna subjektivnoj
procjeni. Nadalje, pojedinci u organizaciji su različito motivirani jer isti faktor
motivacije neće ostvariti jednaki učinak ili
uopće neće biti motivirani istim elementima. Ponekad je potrebno osigurati kombinaciju
različitih faktora te njihovu prilagodbu
promjenama potreba zaposlenika. Budući da je to složen proces koji zahtijeva fleksibilnost
i kontinuirane izmjene, organizacije
koje to uspiju najčešće su i uspješne u postizanju svojih ciljeva.
Pristup motiviranju zaposlenika se kroz povijest mijenjao. U okviru klasičnih teorija
zaposlenici su percipirani gotovo kao
materijalni resurs uključen u proizvodni proces. Uz odgovarajuću obuku te stečena
znanja i vještine mogli su povećati svoju
efikasnost i produktivnost i sukladno tome dobiti odgovarajuću materijalnu (novčanu)
kompenzaciju (Wiley, 1997). Već je
neoklasična teorija upozorila na potrebu uvažavanja društvenih potreba zaposlenika
te spoznala da financijske nagrade nisu
uvijek dovoljne za postizanje željenih rezultata.
Rad sadrži teorijsku i empirijsku analizu faktora koji određuju motiviranost i zadovoljstvo
zaposlenika te pomažu u utvrđivanju
razine motiviranosti i zadovoljstva kao i ocjenu pojedinih faktora motivacije. Strukturu
rada sačinjavaju četiri cjeline. Nakon
uvoda dan je pregled temeljnih pojmova i dosadašnjih istraživanja. Zatim slijedi prikaz
rezultata istraživanja te zaključak koji
sadrži osvrt na predstavljene rezultate.
2. TEORIJSKI PREGLED POJMOVA I LITERATURE
Daft (2008:622) motivaciju definira kao „sile izvan ili unutar pojedinca koje pobuđuju entuzijazam
i upornost u poduzimanju
određene aktivnosti“. Motivacija se često opisuje kao psihološki proces (Danish, Usman, 2010) te promatra kao lančana reakcija
koja polazi od nezadovoljene potrebe koja stvara napetost i potiče određeno ponašanje
ili djelovanje kojim će potreba biti
zadovoljena, što onda vodi smanjenju napetosti (Weihrich, Koontz, 1998; Buble, 2006; Jelačić et al., 2010). Motivacija za rad,
tj. motivacija povezana s radom i organizacijom je „kompleks sila koje iniciraju i
zadržavaju osobu na radu u organizaciji“
(Bahtijarević-Šiber, 1999:557). Da bi se to postiglo, potrebno je znati što ljude pokreće, koji faktori imaju utjecaj
na
motivaciju, odnosno što su motivatori.
Upravo utvrđivanjem potreba koje zaposlenici imaju i u namjeri pronalaženja odgovarajućeg
načina kako ih zadovoljiti razvile su
se mnogobrojne teorije motivacije. Karakteristike opće teorije motivacije ima teorija
hijerarhije potreba čiji autor Maslow
(1943) navodi da pojedinca motivira zadovoljenje sljedećih potreba: fiziološke, potrebe
za sigurnošću, potrebe za ljubavlju i
pripadanjem, potrebe za poštovanjem i potreba za samoostvarenjem. Alderfer (1969) je kasnije sažeo Maslowljeve potrebe na tri
temeljne: egzistencijalne, potrebe povezanosti i rasta. Herzberg (1974) u svojoj dvofaktorskoj teoriji motivacije navodi dvije
skupine faktora: higijenske i motivatore. On smatra da se ono što čini zaposlenike
zadovoljnima se odnosi na sadržaj posla
(postignuće, priznanje, zanimljiv posao, povećana odgovornost, rast i napredovanje).
I to su motivatori. S druge strane, faktori
koji se odnose na kontekst posla (politika poduzeća i administrativni procesi, nadzor,
međuljudski odnosi, radni uvjeti, plaća,
status i sigurnost) samo sprečavaju nezadovoljstvo, ali ne potiču na veći angažman
zaposlenika. Nazivaju se higijenski faktori.
Premda, neka su istraživanja pokazala da se financijska nagrada, priznanje i odgovornost
mogu ponašati i kao motivatori i kao
higijenski faktori (Maidani, 1991). Motivacijsko-higijenska teorija polazi od intrinzičnih i ekstrinzičnih aspekata
posla
(Maidani, 1991; Robbins, Judge, 2009). Prema McClellandovoj teoriji pojedinci su motivirani potrebom za postignućem, moći
i
povezivanjem, a snaga pojedine potrebe će se mijenjati ovisno o situaciji (Wiley, 1997). Navedene teorije pripadaju skupini
sadržajnih teorija jer se bave utvrđivanjem potreba. Procesne teorije motivacije se
bave procesom motiviranja, odnosno time
kako se čovjek motivira i kako donosi odluku u nekoj situaciji (Petz, 1987:111). Toj skupini pripada teorija kognitivne
evaluacije koja tvrdi da kad organizacija koristi ekstrinzične nagrade kao kompenzaciju
za visoke rezultate, opada utjecaj
intrinzičnih nagrada koje proizlaze iz toga što pojedinac radi ono što voli (Robbins, Judge, 2009). Teorija pravednosti se
temelji na pravednosti u nagrađivanju zaposlenika s obzirom na input i output (Kukanja, 2013), odnosno pojedinac očekuje primiti
jednaku nagradu kao i njegov kolega za jednak posao u odnosu na uloženi trud (Wildes, 2008). Teorija očekivanja Victora Vrooma
je trenutno jedno od najšire prihvaćenih objašnjenja motivacije (Robbins, Judge, 2009). Polazi od toga da će „snaga tendencije
da osoba djeluje na određeni način ovisiti o snazi očekivanja da će ta akcija dovesti
do određenog rezultata i o privlačnosti
rezultata za tu osobu“ (Robbins, Judge, 2009:208).
Kako se motivacija i zadovoljstvo često vežu zajedno, pa čak i poistovjećuju, potrebno
je razdvojiti pojmove. Motivacija se
odnosi na žudnju i napor za zadovoljenjem želja ili ciljeva, a zadovoljstvo se odnosi
na ispunjenje koje osjećamo zbog
zadovoljenja želje. Motivacija implicira žudnju za rezultatom, dok je zadovoljstvo
posljedica tog rezultata (Weihrich, Koontz
1998). Takvim razdvajanjem pojmova lakše je razumjeti da je moguće imati motivirane zaposlenike,
a da pritom nisu zadovoljni
poslom koji obavljaju ili obrnuto, te druge moguće kombinacije odnosa zadovoljstva
i motivacije (Buble, 2006). Zadovoljstvo na
radu je moguće utvrditi i mjeriti istim onim tehnikama kojima se mjeri i motivacija
za rad. Takvo ispitivanje je vrlo značajno
s aspekta menadžmenta, a važno je da menadžment to i prepozna. Naime, dosadašnja istraživanja
pokazala su povezanost između
zadovoljstva poslom i apsentizma te fluktuacije, stoga su organizacije usmjerene na
pronalaženje načina kako motivirati
zaposlenike, učiniti ih zadovoljnim da bi smanjile apsentizam i fluktuaciju (Lawler, Porter, 1967).
Istraživanja se uglavnom slažu da različiti motivi pokreću različite potrebe, pa se
samim time i zadovoljstvo zaposlenika
razlikuje i ovisi o nizu faktora na koje organizacije reagiraju oblikujući različite
strategije, materijalne i nematerijalne
(Vukajlović, Stamatović, Urošević, 2012). Judge et al. (2010) smatraju da je visina plaće tek marginalno povezana sa
zadovoljstvom. To ne znači da plaća nije motivirajuća iako se istraživači razlikuju
u poimanju motivirajućih efekata novčanih
stimulacija. Poslodavci moraju biti svjesni da vodstvo samo u financijskom obliku
nagrađivanja neće rezultirati zadovoljstvom
zaposlenika. Rutherford et al. (2009) su pak u svojem istraživanju utvrdili da su ključni elementi za postizanje zadovoljstva
sljedeći: zadovoljstvo nadređenim, opis posla, politika poduzeća, mogućnost napredovanja,
materijalni uvjeti, međuljudski
odnosi te zadovoljstvo klijentima.
Recentna istraživanja provedena u Hrvatskoj, Sloveniji i Grčkoj, posebice u vrijeme
nepovoljne gospodarske situacije, generirala
su slične zaključke. Tako su Jelačić et al. (2010) proveli istraživanje u drvnoj industriji i industriji namještaja u Hrvatskoj
utvrdivši da su ispitanici pretežito zadovoljni sigurnošću zaposlenja. U najvećoj
mjeri su nezadovoljni plaćom i mogućnošću
njezina rasta. Prema Romeru i Kleineru (2000) mnoge su studije utvrdile da u oskudnoj financijskoj situaciji priznanje i
stabilnost posla postaju učinkovit poticaj za ostvarenje boljeg učinka zaposlenika.
No, u istraživanju motivatora u poduzećima
za preradu drva prije ekonomske krize (2004.) i nakon što je zahvatila Slovačku (2012.)
Hitka, Hajduková i Balážová (2014) su
zaključili da su ispitanici zadržali istu razinu motivacije kao i rang važnosti motivacijskih
faktora. Naime, u oba istraživanja
ispitanici najvažnijim motivatorima smatraju osnovnu plaću i sigurnost radnog mjesta.
Slično je utvrdio Kukanja (2013) nakon
provedenog istraživanja u industriji hrane u općini Piran (Slovenija), navodeći da
je novac najvažniji motivacijski faktor,
nakon čega slijede fleksibilno radno vrijeme i socijalna sigurnost. Nasuprot tome
istraživanje koje je proveo Panagiotakopoulos
(2013) kroz 65 strukturiranih intervjua u 20 malih poduzeća u Grčkoj rezultiralo je saznanjem
da je „učenje“ najvažniji, a
ujedno i snažniji motivator od financijskih nagrada. Nadalje, značajnu važnost ispitanici
pridaju oblikovanju posla i kvaliteti
nadzora. Premda primaju niske financijske kompenzacije, većina ispitanika ističe da
nemaju odlučujuću ulogu u želji da napornije
rade, dok učenje i razvoj vještina smatraju izuzetno važnima jer povećavaju njihovu
zapošljivost u razdoblju financijske krize.
Pored toga, ističu da zanimljiv posao s aspekta različitosti potrebnih vještina povećava
motivaciju jer vodi zadovoljenju
potrebe za samoostvarenjem.
Motiviranje ljudi ključni je dio posla menadžera. Kako bi se moglo utjecati na motivaciju
zaposlenih, potrebno je permanentno
analiziranje i praćenje potreba, aspiracija i preferencija ljudi, zapravo onog što
je za njih važno. Drugim riječima motivacija
je ovisna o tome koliko se razumije zaposlenike, njihove potrebe i želje. Dakle, potrebno
je prikupljati saznanja o tome kakve
nagrade zaposlenici žele za uspješan rad i radni doprinos.
3. REZULTATI EMPIRIJSKOG ISTRAŽIVANJA
U svrhu provođenja istraživanja korišten je online anketni upitnik koji je ispitanicima
bio dostupan slanjem elektroničkom
poštom. Anketnim upitnikom prikupljeni su podaci o stavovima zaposlenika koji se odnose
na motivaciju i zadovoljstvo.
Istraživanje je provedeno od 18. travnja do 18. svibnja 2015. godine na uzorku od
165 ispitanika. Prvi dio anketnog upitnika
odnosio se na opće karakteristike ispitanika, a drugi dio na motivaciju i zadovoljstvo
ispitanika.
U tablici 1 navedeni su podaci o spolu, starosnoj dobi, stupnju obrazovanja ispitanika, prosječnoj
mjesečnoj visini primanja
iz radnog odnosa i veličini poduzeća u kojem su ispitanici zaposleni.
Tablica 1.
Deskriptivna statistika karakteristika ispitanika
OPIS |
BROJ ISPITANIKA |
|
Apsolutno |
Relativno (u %) |
SPOL |
|
|
Ženski |
91 |
55,15 |
Muški |
74 |
44,85 |
DOB |
|
|
do 25 godina |
10 |
6,06 |
26-35 |
49 |
29,70 |
36-45 |
76 |
46,06 |
46-55 |
28 |
16,97 |
56-65 |
2 |
1,21 |
66 i više |
0 |
0,00 |
STUPANJ OBRAZOVANJA |
|
|
NKV |
0 |
0,00 |
SSS |
51 |
30,91 |
VŠS |
52 |
31,52 |
VSS |
56 |
33,94 |
MR. SC. |
4 |
2,42 |
DR. SC. |
2 |
1,21 |
PROSJEČNA MJESEČNA VISINA PRIMANJA IZ RADNOG ODNOSA |
|
|
do 3.000 kn |
7 |
4,24 |
3.001 - 5.000 kn |
52 |
31,52 |
5.001 - 7.000 kn |
50 |
30,30 |
7.001 - 9.000 kn |
39 |
23,64 |
9.001 -11.000 kn |
14 |
8,48 |
11.001 i više |
3 |
1,82 |
VELIČINA PODUZEĆA (prema broju zaposlenika) |
|
|
Mikropoduzeće (do 9 zaposlenika) |
25 |
15,15 |
Malo poduzeće (10 - 49 zaposlenika) |
23 |
13,94 |
Srednje poduzeće (50 - 249 zaposlenika) |
37 |
22,42 |
Veliko poduzeće (250 i više zaposlenika) |
80 |
48,48 |
S obzirom na spol nešto veći udio čine osobe ženskog (55,15 %) u odnosu na muški spol
(44,85 %). Najviše ispitanika, njih 46,06
%, pripada dobnoj skupini od 36 do 45 godina. Manji udio ispitanika pripada dobnoj
skupini do 25 godina (6,06 %) i skupini od 56
do 65 godina (1,21 %) dok dobna skupina 66 i više godina nije bila zastupljena među
ispitanicima. Prema stupnju obrazovanja
najviše se ističu tri skupine ispitanika koje imaju približno slične udjele u ukupnoj
strukturi. To su ispitanici visoke stručne
spreme (33,94 %), više stručne spreme (31,52 %) i srednje stručne spreme (30,91 %)
što je ujedno i najniža stručna sprema
ispitanika obuhvaćenih ispitivanjem. Mali udio ispitanika čine magistri znanosti (2,42
%) te doktori znanosti (1,21 %).
Prosječna mjesečna visina primanja iz radnog odnosa ispitanika je ravnomjerno zastupljena
među ispitanicima u rasponu od 3.001
do 5.000 kuna (i iznosi 31,52 %) i od 5.001 do 7.000 kuna (i iznosi 30,30 %). Mali
udio ispitanika ima primanja iznad 11.000
(1,82 %) i do 3.000 kuna (4,24 %). S obzirom na veličinu poduzeća prema kriteriju
prosječnog broja zaposlenika ispitanici su
većim dijelom zaposlenici velikih poduzeća (48,48 %) dok udio ispitanika koji su zaposlenici
srednjih poduzeća iznosi 22,42 %.
Ostatak čine zaposlenici malih (13,94 %) i mikro (15, 15%) poduzeća.
Najveći broj ispitanika zaposlen je u organizacijama u Rijeci (52 %). Drugu polovinu
čine ispitanici zaposleni u 27
različitih gradova, a od toga najviše u Zagrebu, njih 13 %, te u Opatiji 7 % u odnosu
na ukupnu strukturu ispitanika.
Ispitanici su ocjenom od 1 do 5 vrednovali u kojoj mjeri ih pojedini faktori motiviraju
na rad u organizaciji u
kojoj su zaposleni (tablica 2). Faktori motivacije koji su navedeni u upitniku temelje se na konceptu Herzbergove
dvofaktorske teorije.
Tablica 2.
Motiviranost prema pojedinim faktorima motivacije
FAKTORI MOTIVACIJE |
1 (ne motiviraju) |
2 (slabo motiviraju) |
3 (srednje motiviraju) |
4 (jako motiviraju) |
5 (vrlo jako motiviraju) |
Prosječna ocjena |
|
broj ispitanika |
% |
broj ispitanika |
% |
broj ispitanika |
% |
broj ispitanika |
% |
broj ispitanika |
% |
|
Politika poduzeća |
20 |
12,12 |
34 |
20,61 |
56 |
33,94 |
27 |
16,36 |
28 |
16,97 |
3,05 |
Beneficije |
19 |
11,52 |
24 |
14,55 |
44 |
26,67 |
41 |
24,85 |
37 |
22,42 |
3,32 |
Sigurnost posla |
9 |
5,45 |
10 |
6,06 |
25 |
15,15 |
52 |
31,52 |
69 |
41,82 |
3,98 |
Menadžeri |
26 |
15,76 |
34 |
20,61 |
38 |
23,03 |
34 |
20,61 |
33 |
20,00 |
3,08 |
Radni uvjeti |
15 |
9,09 |
25 |
15,15 |
52 |
31,52 |
40 |
24,24 |
33 |
20,00 |
3,31 |
Priznanje i napredovanje |
34 |
20,61 |
37 |
22,42 |
36 |
21,82 |
21 |
12,73 |
37 |
22,42 |
2,94 |
Mogućnost razvoja |
23 |
13,94 |
31 |
18,79 |
44 |
26,67 |
32 |
19,39 |
35 |
21,21 |
3,15 |
Odgovornost |
10 |
6,06 |
20 |
12,12 |
52 |
31,52 |
50 |
30,30 |
33 |
20,00 |
3,46 |
Postignuće i uspjeh |
16 |
9,70 |
20 |
12,12 |
43 |
26,06 |
42 |
25,45 |
44 |
26,67 |
3,47 |
Izazovan posao |
17 |
10,30 |
21 |
12,73 |
37 |
22,42 |
48 |
29,09 |
42 |
25,45 |
3,47 |
Iz prikazanih podataka može se primijetiti da je faktor „sigurnost posla“ najveći
udio ispitanika ocijenio najvišom ocjenom 5,
odnosno odgovorom „vrlo jako motivira“ (41,82 %) te ocjenom 4, tj. odgovorom „jako
motivira“ (31,52 %). Faktori koji je najveći
broj ispitanika ocijenio nemotivirajućim su „priznanje i napredovanje“ (20,61 %) te
„menadžeri“ (15,76 %). Bitno je, međutim,
pojasniti da „priznanje i napredovanje“ nisu prisutni u organizacijama u kojima su
ispitanici zaposleni (što je vidljivo iz
nastavka istraživanja), stoga i ne mogu djelovati kao motivatori. Najveću prosječnu
ocjenu ima faktor „sigurnost posla“ (3,98),
zatim slijede faktori s istom prosječnom ocjenom „postignuće i uspjeh“ i „izazovan
posao“ (3,47) te faktor „odgovornost“ (3,46).
Ipak, vidljivo je da nema značajnijih razlika u procjeni faktora koji ispitanike motiviraju
na rad u organizaciji u kojoj su
zaposleni.
Zanimljivo je uočiti da je pri istraživanju elemenata zbog kojih su „spremniji na
veći intenzitet rada i zalaganja na poslu“
najveći broj ispitanika (26,67 %) odabrao „priznanje i napredovanje“. Zatim slijedi
faktor „beneficije“ (14,55 % ispitanika)
te faktor „postignuće i uspjeh“ (13,94 % ispitanika). No, faktor „odgovornost“ nijedan
ispitanik ne smatra važnim faktorom za
povećanje intenziteta rada i zalaganja na poslu. U svojoj teoriji Herzberg faktor
„beneficije“ (za razliku od ostalih faktora)
smatra higijenskim/održavajućim, odnosno pripada skupini onih faktora koji samo sprečavaju
nezadovoljstvo, ali ne djeluju na
motivaciju za rad.
Vrednujući sveukupnu motiviranost na trenutnom radnom mjestu najveći broj ispitanika
(35,15 %) je srednje motivirani na rad, a
prosječna vrijednost sveukupne motiviranosti iznosi 3,27. Vrijedi istaknuti da tek
8 ispitanika (4,85 %) „nije motivirano“ iako
je 31 ispitanik (18,79 %) „slabo motiviran“.
Tablica 3 sadrži ocjene (od 1 do 5) zadovoljstva ispitanika pojedinim elementima posla te općeg
zadovoljstva na radu. Navedeni
elementi posla oblikovani su na temelju proučavanja literature iz pripadajućeg područja
(Bahtijarević, 1999; Buble, 2006).
Tablica 3.
Zadovoljstvo pojedinim elementima posla i opće zadovoljstvo na radu
FAKTORI ZADOVOLJSTVA (Zadovoljstvo...) |
1 (vrlo nezadovoljan) |
2 (nezadovoljan) |
3 (niti nezadovoljan niti zadovoljan) |
4 (zadovoljan) |
5 (vrlo zadovoljan) |
Prosječna ocjena |
|
broj ispitanika |
% |
broj ispitanika |
% |
broj ispitanika |
% |
broj ispitanika |
% |
broj ispitanika |
% |
|
prirodom posla |
4 |
2,42 |
12 |
7,27 |
44 |
26,67 |
67 |
40,61 |
38 |
23,03 |
3,74 |
suradnicima |
4 |
2,42 |
18 |
10,91 |
45 |
27,27 |
70 |
42,42 |
28 |
16,97 |
3,61 |
nadređenima |
27 |
16,36 |
24 |
14,55 |
35 |
21,21 |
55 |
33,33 |
24 |
14,55 |
3,15 |
mogućnostima za napredovanje |
33 |
20,00 |
47 |
28,48 |
42 |
25,45 |
34 |
20,61 |
9 |
5,45 |
2,63 |
visinom plaće |
29 |
17,58 |
33 |
20,00 |
53 |
32,12 |
41 |
24,85 |
9 |
5,45 |
2,81 |
redovitošću isplate plaće |
4 |
2,42 |
8 |
4,85 |
20 |
12,12 |
53 |
32,12 |
80 |
48,48 |
4,19 |
radnim uvjetima |
15 |
9,09 |
25 |
15,15 |
44 |
26,67 |
55 |
33,33 |
26 |
15,76 |
3,31 |
stalnošću zaposlenja |
12 |
7,27 |
3 |
1,82 |
20 |
12,12 |
55 |
33,33 |
75 |
45,45 |
4,08 |
radnim vremenom |
11 |
6,67 |
11 |
6,67 |
34 |
20,61 |
62 |
37,58 |
47 |
28,48 |
3,74 |
obukom |
23 |
13,94 |
43 |
26,06 |
39 |
23,64 |
43 |
26,06 |
17 |
10,30 |
2,93 |
opće zadovoljstvo na radu |
13 |
7,88 |
22 |
13,33 |
50 |
30,30 |
62 |
37,58 |
18 |
10,91 |
3,30 |
Najveći udio ispitanika (48,48 %) je ocijenio „redovitost isplate plaće“ najvišom
ocjenom 5 odnosno odgovorom „jako zadovoljan“.
Istom ocjenom je i 45,45 % ispitanika vrednovalo „stalnost zaposlenja“. To su ujedno
i elementi s najvišim prosječnim
vrijednostima (4,19 i 4,08). Isti i ujedno najmanji udjeli ispitanika s ocjenom „jako
zadovoljan“ vidljivi su pri vrednovanju
elemenata „mogućnosti za napredovanje“ i „visina plaće“ te su njihove prosječne ocjene
najniže (2,63 i 2,81).
Na upit provode li se ispitivanja o motivaciji i zadovoljstvu u organizacijama u kojima
su ispitanici zaposleni, samo 13 %
odnosno 21 ispitanik je odgovorio potvrdno. U organizacijama u kojima se ispitivanje
provodi 16 ispitanika je navelo da se
provodi jednom godišnje, 2 ispitanika svake tri godine i 3 ispitanika su odgovorila
da se rijetko provodi.
U nastojanju da se utvrdi u kojoj mjeri nadređeni brinu o zadovoljstvu svojih podređenih
na postavljeno pitanje o
zainteresiranosti nadređenog za zadovoljstvo/nezadovoljstvo na radu odgovori ispitanika
gotovo su ravnomjerno raspoređeni
(oko 20 %), osim u izražavanju „izrazite zainteresiranosti“ (samo 8, 48 %) i „potpune
nezainteresiranosti“ (28,48 %).
Upitnik je sadržavao i pitanje o mogućnosti zaposlenika da izraze vrstu nagrade koju
očekuju za uspješan rezultat. Samo je
jedna četvrtina ispitanika potvrdno odgovorila, odnosno navela da su „dali do znanja
nadređenom kakvu vrstu nagrade žele za
svoj uspješan rad“. Tri su razloga koja objašnjavaju negativan odgovor. Jednak broj
ispitanika, njih 30,91 %, odgovorilo je
da su zaposleni u poduzeću koji „nema sustav nagrađivanja“ te da „očekuju da nadređeni
to sam prepozna“. Preostali ispitanici,
njih 12,73 %, nemaju mogućnost izražavanja koju vrstu nagrade žele primiti.
U kojoj mjeri su motivirani i zadovoljni ispitanici moguće je utvrditi i iz odgovora
na pitanje razmišljaju li o promjeni
radnog mjesta. Gotovo 60 % zaposlenika odgovorilo je potvrdno, iako je tome potrebno
pridodati još 20 % njih koji navode da
ne razmišljaju o promjeni radnog mjesta samo zato jer „nemaju izbora“.
U provedenom istraživanju 44,24 % ispitanika odgovorilo je na pitanje usmjereno na
iznošenje prijedloga promjena u sustavu
motivacije u organizaciji u kojoj su zaposleni. Pitanje je bilo otvorenog tipa te
se u nastavku izdvaja nekoliko preporuka:
uvođenje varijabilnog dijela plaće, poticanje timskog rada, pohvala, a ne samo kritika,
bolji odnos i komunikacija nadređenih
s podređenima, stimulativno nagrađivanje, svrhovito i objektivno praćenje i vrednovanje
rada te prikladno nagrađivanje, davanje
povratne informacije.
Analizom podataka moguće je uočiti da ispitanici nisu jako motivirani niti zadovoljni.
Budući da je „sigurnost posla“ vrednovana
najvišom razinom motivacije, a „redovitost isplate plaće“ elementom kojim su ispitanici
u najvećoj mjeri zadovoljni, može se
zaključiti da su to tek minimalni kriteriji za obavljanje posla, a ne poticaji za
ulaganje većeg truda i napora u ostvarenje
boljih rezultata. Navedeni rezultati su usporedivi s ranije navedenim istraživanjima,
premda su ona provedena u različitim
industrijama.
4. ZAKLJUČAK
Što ljude motivira i na koji način ih se motivira na rad opisano je u mnogobrojnim
teorijama motivacije. Teorije motivacije
olakšavaju razumijevanje ljudskog ponašanja, ali i potreba koje pojedince potiču na
određeno ponašanje. Ljudske potrebe su
raznolike i razlikuju se ne samo od čovjeka do čovjeka nego i kod samog pojedinca
su promjenjive prirode. Za organizaciju je
važno saznati koje su to potrebe, te pokušati zadovoljiti potrebe i želje većeg broja
zaposlenika kako bi takav sustav
motivacije bio primjeren i djelotvoran. Sveobuhvatan sustav motivacije trebao bi uključivati
veći broj materijalnih i
nematerijalnih oblika nagrađivanja, čime se postiže viša razina motivacije zaposlenika.
Uz pretpostavku da je taj motivacijski
sustav i pravedan.
Razina motivacije ispitanika prema ocjeni većine faktora motivacije pokazala se osrednjom,
osim pri vrednovanju „sigurnosti
posla“, gdje je i najviša. Takva ocjena je i očekivana s obzirom na nepovoljnu ekonomsku
situaciju i sve višu razinu
nezaposlenosti. Naime, prema Judge et al. (2010) za većinu mogućnost izbora „raditi ili ne“ često i nije izbor jer novac
omogućuje hranu i sigurnost. Najmanje motivirajući faktor kod ispitanika pokazao se
faktor „priznanje i napredovanje“.
Budući da je razina sveukupne motiviranosti također osrednja, podudara se sa srednjom
razinom motiviranosti pojedinih faktora.
Ono što je ispitanicima najvažnije, a zbog čega bi povećali intenzitet rada i zalaganja
na poslu, jest „priznanje i
napredovanje“. To se bitno razlikuje od onog što ih trenutno najviše motivira na rad
u organizaciji u kojoj su zaposleni.
Navedeno se može tumačiti u kontekstu dvofaktorske teorije motivacije prema kojoj
sigurnost posla pripada skupini higijenskih
faktora koji tek sprečavaju nezadovoljstvo, dok priznanje i napredovanje pripadaju
skupini motivatora i rezultiraju (visokim)
zadovoljstvom. Prema tome, odgovori zaposlenika ukazuju na relativno nisku razinu
motivacije u organizacijama u kojima su
zaposleni jer su pitanja formulirana tako da ispitanici ocjenjuju u kojoj mjeri ih
navedeni faktori motiviraju u trenutnoj
organizaciji. Budući da je to sigurnost posla, opravdano je zaključiti da su sami
motivatori izostali te ispitanici nisu
nezadovoljni, ali nisu ni osobito motivirani. Ta se oprečnost u odgovorima može objasniti
time da je to ono što ispitanici
žele, ali nije moguće i ostvariti u organizaciji u kojoj su zaposleni. To je razmjerno
vidljivo iz odgovora na otvoreno
pitanje o prijedlozima promjena u sustavu motiviranja zaposlenika u organizaciji u
kojoj su ispitanici zaposleni. Ispitanici
su često isticali potrebu za pohvalom i priznanjem, iako ne i za napredovanjem. Uputno
je da organizacije prate što njihovi
zaposlenici trebaju i žele, pa prema tome i prilagođavaju sustav kako bi ostvarili
željene učinke kroz visoko motivirane
zaposlenike.
Razina zadovoljstva ispitanika prema pojedinim elementima posla pokazala se najvišom
pri ocjeni „redovitosti isplate plaće“ i
„stalnosti zaposlenja“, a najniža pri ocjeni „visine plaće“ i „mogućnosti za napredovanje“.
Dakle, moguće je uočiti da
zaposlenici plaću primaju redovito, no ona nije adekvatna. Razina općeg zadovoljstva
na radu je također osrednja, što je u
skladu s razinom zadovoljstva pojedinim elementima.
Nadalje, istraživanje pokazuje nisku zainteresiranost organizacije za razinu zadovoljstva
zaposlenika. Usprkos tome, potrebno
je istaknuti da je preko 50 % ispitanika ipak izrazilo srednju ili veću zainteresiranost
nadređenih za (ne)zadovoljstvo
zaposlenika. No, formalno provođenje ispitivanja o motivaciji i zadovoljstvu u organizaciji
navodi tek 12,73 % ispitanika.
Time se zaposlenicima šalje poruka da organizaciji nije važno što oni trebaju i žele,
što oblikuje percepciju organizacije
koja ne vodi brigu o svojim zaposlenicima, a time niti o primjerenosti sustava motivacije
u organizaciji. Pritom, gotovo 31 %
ispitanika očekuje da nadređeni sam prepozna koju vrstu nagrade zaposlenik želi za
uspješno obavljeni posao. Jednostavnije bi
bilo izgraditi sveobuhvatan i djelotvoran sustav, a time i primjereniji potrebama
i željama zaposlenika kada bi se češće
zaposlenike pitalo za mišljenje, a ne odlučivalo umjesto njih, a posebice kada bi
oni bili spremniji artikulirati svoje želje
i potrebe.
Smatraju li ispitanici da je sustav motivacije primjeren u organizaciji u kojoj su
zaposleni vidljivo je kroz njihove raznolike
i mnogobrojne odgovore o prijedlozima promjena u postojećem motivacijskom sustavu.
Ispitanici naglasak stavljaju na oblikovanje
objektivnog i pravednog sustava ocjenjivanja i nagrađivanja zaposlenika te davanje
povratne informacije, specifičnije, pohvale
koja za razliku od kritike najčešće izostaje.
Rezultate i donesene zaključke treba promatrati u kontekstu ograničenja ovog istraživanja.
Naime, osim malog broja ispitanika
(165) nedostatak jest koncentriranost lokacije ispitanika jer je većina zaposlena
u Rijeci. Ujedno, prema kriteriju broja
zaposlenika preko 48 % ispitanika zaposleno je u velikim poduzećima. Nadalje, ispitanici
su vrednovali motivacijske faktore i
zadovoljstvo u postojećoj organizaciji što otežava spoznaju koji faktori onda njih
zaista motiviraju (a nisu prisutni u
analiziranoj organizaciji) uz potrebu razlikovanja higijenskih faktora od motivatora.
Djelomično je taj odgovor obuhvaćen
pitanjima o faktorima za povećanje intenziteta zalaganja koja slijede, kao i prijedlozima
promjene motivacijskog sustava.
Pored potrebe za heterogenijim uzorkom ili detaljnijim istraživanjem određene skupine
ispitanika daljnja istraživanja mogu se
usmjeriti na istraživanje različitosti u razini motiviranosti i zadovoljstva prema
spolu, dobi, razini obrazovanja, položaju
unutra organizacije, veličini organizacije i pripadnosti određenoj skupini zanimanja.
Dublje istraživanje moglo bi se
pozabaviti procesnim aspektom motivacije. Proširivanjem istraživanja moguće je istražiti
povezanost između različitih faktora
motivacije i radnog učinka te uspješnosti organizacije.